22 June 2016

Baju Baru

Assalamualaikum.

Alhamdulillah dah separuh bulan kita berpuasa. How's your Ramadhan so far? Puasa kali ni aku puasa kat rumah je dengan family, for the last time kan. Lepasni dah sambung belajar balik tak dapat la puasa full kat rumah. Rinduuuuu! By the way kalau korang tak tahu lagi aku dah habis Diploma and tengah tunggu tawaran sambung degree inshaAllah this September. Aku tak kerja pun sebabnya aku malas dan hm aku malas. HAHAHAHAH. Kawan aku ramai je kerja tapi tu la aku ni memikirkan nak pi sewa rumah bagai transport lagi. Kosser jemah. Tapi kalau nak tu seribu daya je, masalah aku taknak so seribu dalih la jawapan dia? Kahkahkah.

Harini aku nak cakap pasal benda yang sentimental sikit la. Nak dekat raya ni of course semua sibuk buat persiapan raya kan. We, girls of course love this part! SHOPPING! From baju raya to shawls to new heels and handbag. Tak terkecuali lah aku. Setakat ni aku dah shopping jugak sikit-sikit. Tapi tahukah anda di luar sana ramai je orang tak mampu beli 1 baju sekalipun. Bagi kita setakat lebaran collections from those butik berderet kat seksyen 7 tu macam alah pejam mata je, diorang ni nak beli baju kurung biasa pun tak mampu. Sedih kan? Insaf tak?

Bila baca posts pasal orang minta derma pakaian untuk hari raya, hati aku sebak. Aku tengok diri aku balik. I bought 3 baju kurungs already and I feel like I need more. But these people? Nak beli pun takde duit. Tamak kan kita sebagai manusia ni? Kekadang aku rasa macam oh I need that handbag ya ya that one... ZASSS swipe debit card. Pernah tak terfikir ada orang simpan duit dalam plastic bag je sebab tak mampu? Kekadang kita jenjalan window shopping kononnya eh termasuk Victoria's Secret terbeli body lotion bebanyak. Sedangkan ada orang nak mandi pun air kena catu. Tu pun aku kekadang tak puas dan tak bersyukur. Manusia.

Aku pernah baca benda ni but tak ingat kat mana. Bila kita rasa macam tak puas dengan apa kita ada just remember these 3 things in life.

1) If you still ada rumah you patut bersyukur.
2) If you still mampu makan sampai kenyang sendawa burp you patut bersyukur.
3) If you still mampu pakai baju cantik you patut bersyukur.

Coz you know what some people tidur kat jalanan. Ada yang tak mampu makan macam kita. Ada yang bajunya 5 tahun sekali pun belum tentu beli baru. Kita ni? Asal ada SALE ha kat situ la ada muka kita. Huhuhu aku la tu. 

Just a little reminder for everyone and of course, myself. 

Thank you for reading!

No comments: